01 July 2013

,

Resepi Udang Masak Halia


Kali ini saya ingin berkongsi resepi Udang Masak Halia yang resepi asalnya adalah dari suami. Biasanya resepi masak halia digunakan bersama ayam, tetapi kali ini ia dimasak menggunakan udang. Bila sudah ada ruang dapur yang baru, kami (saya, suami dan anak-anak) memang seronok dapat memasak bersama-sama. 

Resepi Udang Masak Halia
oleh : ciklaili.com
(Resepi untuk 4-5 orang)


Bahan-bahan
Udang saiz sederhana (dibuang kulit)
3 ulas bawang merah (dihiris)
3 ulas bawang putih (dihiris)
2cm halia (dipotong kecil)
4 sudu sos tiram
1 sudu sos cili
Garam dan gula
Minyak

Cara memasak
- Goreng udang sederhana masak.
- Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga naik bau.
- Kemudian masukkan udang yang telah digoreng.
- Masukkan sos tiram dan sos cili.
- Akhir sekali, masukkan garam dan gula secukup rasa.

Siap. Selamat mencuba.

18 comments:

  1. Replies
    1. entri resepi kena up waktu tengahari. dah tentu ramai yang lapar walaupun hanya tengok gambar..hihi!

      Delete
  2. Macam cukup untuk 2 orang je... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. gambar udang tu belum hidang semua, ada baki lagi dalam kuali :)

      Delete
  3. fuh....nape akhir2 ni asyik entri resepi je... meniaga pasar ramadhan ke? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. entri resepi ni khas untuk rujukan di bulan puasa :)

      * sejak melahirkan anak pertama, saya tak pergi ke pasar ramadan. hanya masak di rumah saja..

      Delete
  4. assalamualaikum CL...sedap juga ni boleh jadi menu utk berbuka...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Itulah..saje kongsi resepi yang senang ni. Boleh dijadikan salah satu lauk untuk berbuka puasa :)

      Delete
  5. Bahan halia boleh buang angin yang ada didalam badan.

    ReplyDelete
  6. nampak sedap , tapi PM lebih suka udang masak sambal atau masak lomak cili api...;)

    ReplyDelete
  7. memang bagus menu ni, buat buang angin dalam badan..

    ReplyDelete
  8. nampak sedap tu..leh juga puteri try nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi yang mudah. siapa2 pun boleh cuba..

      Delete
  9. udang kesukaan adik,, resepi mudah nih, bleh try

    ReplyDelete
  10. Kat rumah kalau dah dapat udang masak halia ni memang tak cari lauk lain dah. Hehehe

    ReplyDelete