Panduan Gred Pemarkahan UPSR, PT3 dan SPM Mulai Tahun 2015

Terkini - Gred Pemarkahan di dalam entri ini sudah tidak digunapakai mulai tahun 2016. Sila rujuk entri berikut untuk mengetahui gred markah bagi tahun 2016 :


Bermula pada tahun 2015, terdapat sedikit perubahan pada gred pemarkahan bagi sekolah rendah dan sekolah menengah yang melibatkan peperiksaan awam seperti UPSR, PT3 dan SPM. Gred ini telah diumumkan di dalam laman web Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah SAPS pada bulan Februari yang lalu.

Di sini saya kongsikan Panduan Gred Pemarkahan UPSR, PT3 dan SPM Terkini Mulai Tahun 2015 sebagai rujukan murid, guru-guru dan ibu bapa :



Post a Comment

31 Comments

  1. Bukan ke gred pemarkahan sentiasa berubah-ubah mengikut prestasi pelajar? Maksud saya kalau kebanyakan pelajar teruk dalam paper Sains, gred pemarkahan untuk dapat A mungkin jadi 70-100. Betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di peringkat sekolah, gred pemarkahan tidak akan pernah berubah. Memang akan ikut yang ini.

      Delete
  2. kenapa gred pemarkahan untuk mendapat A semakin tinggi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab diorang tak fikir soalan makin susah tapi makin nak susahkan pelajar

      Delete
  3. kenapa lah gred pemarkahan naik? sje nk menggagalkan bdk2 ke ..

    ReplyDelete
  4. kenapa gred pemarkahan dinaikkan?. kesian la pelajar sekolah menengah dah la budaya menjawap semua subjektif,kena naik lagi gred pemarkahan.... banyak la pelajar yg kna bangun aal pagi untuk menghafal fakta atau rumus

    sebab saya pn seorang pelajar

    ReplyDelete
  5. You should make the Gred A to 60-70 marks .. students may get their excellent results by this :) .

    ReplyDelete
  6. GRED ADDMATHS UNTUK DAPAT LULUS PERLU DITURUNKAN KEPADA 15%

    ReplyDelete
  7. hmmm.. if like that, it more difficult!!!! how i want to get A in PT3?!

    ReplyDelete
  8. this is only for school gred , if upsr or pt3 or spm is not the like gred school . the original gred is more easier than this gred .

    ReplyDelete
  9. Ini mmg yg sebenar-benarnya ke?

    ReplyDelete
  10. Kalau kita tgk sekilas pandng mmglah gred A nmpk tnggi, ttp sbnrnyer benda nie perlu klau inginkn Malaysia menjadi negara maju... yelah, klau gred A kita rendah, mmg ramai yg akn dapt A, ttp ble pelajar kita dihantar ke luar negara, pelajar kita xdapt nk ikut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la hang nak jawab pun dah susah ape lagi nak score

      Delete
  11. Cikgu,saya cuma nakkan kepastian...Betul ke gred permarkahan itu tidak akan berubah walaupun graf pencapaian pelajar merosot dalam sesuatu subjek ?

    ReplyDelete
  12. Saya rasa Malaysia perlu sedar dimana arasa kita dan pelajar2 kita.. Persoalan yang perlu ditanya adalah mampukah pelajar2 kita menjawab soalan aras tinggi? Sudah berubahkah corak pengajaran yang nak memanawa pelajar2 kita ke arah aras tinggi ini?..jangan pikir pasal bersaing di antarabangsa bila dalam Malaysia pun kita belum boleh beraifat adil kepada pelajar2 kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju ! kalau nak bersaing sekali pun,biarlah berpada-pada....pada pendapat saya,sistem ni sepatutnya dimulakan dari awal lagi...contohnye,dari darjah satu ke apa ke kan ? Ini mula secara mengejut...kesian bebudak struggle last minute..

      Delete
    2. Harap kementerian dapat turunkan gred pd matapelajaran sains & matematik..
      Ramai yg kecundang...kesian pd pelajar2..
      Mereka telah berusaha bersungguh2..sekarang kita patut menolong mereka..harap gred diturunkan...

      Delete
    3. Saya amat berharap agar gred utk sains & matematik di turunkan.. memandangkan ramai pelajar yg x dpt score di sekolah..
      Mereka telah berusaha bersungguh2..tapi x dpt score dgn baik disbbkan standard jwpn yg digunakan oleh pemeriksa..guna ayat sendiri pun dah x dpt markah..mcm mane tu..x kan jwp betul tapi ayat digunakan x sama pun dianggap salah dan x dpt markah..ini mmg melampau..

      Delete
    4. tahun lepas pon gred naik. sepatutnya diturunkan. lagipon tahun lepas batch pertama yg ambil pt3. dah lah pt3 dibuat last2 minit. tak sempat nak focus kan kat pt3 je. yelah, sbb masih ada pbs dan lain2. tapi, apakan daya. nasi dah jadi bubur :') good luck batch 00 ~♡

      Delete
  13. tahun lepas ada penurunan gred ke ?

    ReplyDelete
  14. Paling benci bila soalan "berikan pendapat anda"
    Pastu bila kita jawab macam tak kene je bagi salah. Suke hati je nak nafikan pendapat sy .hahaha 😂

    ReplyDelete
  15. Soalan yg gile susah pon terpaksa akur pada benda nie ke?? Kalau macam tu addmath yg susah sampai ade yg bunuh diri pon gred die statik? Ini tak patut....

    ReplyDelete
  16. Setuju. Mulakan gred pendidikan bermula dari Darjah PRA-SEKOLAH supaya mereka sudah diorentasikan dengan gred ini lebih awal.

    ReplyDelete
  17. Harap janganlah 85 baru boleh dapat A.. Kesian pelajar yang bertungkus lumus.. Dapat 80 pun B.. Jawapan pulak ikut skema betul2.. Cara Macam tak faham apa itu KBAT..

    ReplyDelete
  18. Dengar gred markah PT3 2015 akan berubah betul ke? 80 dapat A?

    ReplyDelete
  19. Spm2015 tak turun ke gred

    ReplyDelete
  20. No.Dia tak akan turunkan gred except ramai yang keputusan merosot or failed.Pt3 memang menguji minda.Serious...

    ReplyDelete
  21. Saya mengharapkan gred untuk spm 2016 menurun ... Jngn menguji batch 99 .. Cukup lah kami diuji time pt33

    ReplyDelete