13 November 2013

Contoh Soalan Dan Jawapan Sejarah Kertas 3 SPM 2013

Mulai tahun 2013, terdapat satu penambahan kertas bagi subjek Sejarah SPM iaitu Kertas 3 (1249/3) yang berbentuk tugasan dan calon diberikan Tema Umum untuk tugasan ini 6 minggu sebelum peperiksaan SPM dimulakan. Tempoh masa untuk menjawab kertas ini adalah 3 jam dan calon juga boleh membawa masuk dokumen-dokumen yang berkaitan ke dalam dewan peperiksaan.

Berikut adalah Arahan Kepada Calon dan Tema Umum Sejarah Kertas 3 SPM 2013 :


Di sini saya ingin kongsikan beberapa contoh soalan dan skrip jawapan Sejarah Kertas 3 yang boleh digunakan oleh calon dan dibawa masuk ke dalam dewan peperiksaan (pastikan anda telah mencetak bahan ini dan membawanya bersama semasa menjawab soalan Kertas 3).

1. Soalan & Skrip Jawapan Sejarah Kertas 3 (Contoh 1)
2. Soalan & Skrip Jawapan Sejarah Kertas 3 (Contoh 2)
3. Soalan & Skrip Jawapan Sejarah Kertas 3 (Contoh 3)
4. Soalan & Skrip Jawapan Sejarah Kertas 3 (Contoh 4)

Click untuk mendapatkan  
(Semua Bab Tingkatan 4 dan Tingkatan 5)

Jangan lupa kongsikan bahan Kertas 3 ini dengan kawan-kawan anda yang lain supaya mereka juga boleh memperoleh markah yang tinggi di dalam kertas 3 sekaligus membantu untuk LULUS dan mendapat gred yang baik dalam mata pelajaran Sejarah - subjek wajib lulus SPM mulai 2013.

* Selamat maju jaya buat semua calon SPM di seluruh Malaysia. 

31 comments:

  1. Replies
    1. masa tu belum ada lagi Sejarah Kertas 3, kan?

      Delete
  2. perkongsian yang patut diambil berat oleh calon-calon spm dan ibubapa mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah-mudahan entri ni dapat membantu calon SPM bagi menjawab soalan Kertas 3

      Delete
  3. subjek yang memang kacang bagi saya...teringat masa exam dulu....hihi

    ReplyDelete
  4. wah dah ada 3 paper pula untuk sejarah... all the best untuk adik2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kertas 3 ni sangat membantu calon untuk mendapat markah yang tinggi sekaligus menaikkan markah/gred untuk subjek ini.

      Delete
  5. sejarah ni xsusah mana pun sebab fakta memang tak lari

    ReplyDelete
  6. saya baru mengetahui tentang kewujudan kertas 3 Sejarah sebab ia baru diperkenalkan tahun ini, pelik juga saya mendengar nota boleh dibawa masuk kedalam dewan peperiksaan. Zaman saya sekolah dulu hanya buku sifir 4 angka saja yang dibenarkan untuk dibawa masuk, itu pun pegawai pemeriksa yang bagi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kertas 3 diperkenalkan selepas mata pelajaran Sejarah diumumkan sebagai satu subjek wajib lulus SPM selain BM.

      Delete
  7. Cikgu tadi masa saya menjawab sejarah kertas 3, apabila saya menjawab hingga soalan 3 , saya pen punye ink dah habis , lepas tu , saya guna pensil untuk menjawab , boleh keh tak? Akan potong markah tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dilihat pada arahan di muka surat pertama soalan, tiada arahan supaya menjawab menggunakan pen atau pensel seperti menjawab kertas 1 - calon dikehendaki menggunakan pensel sahaja. rasanya anda tak perlu risau, selagi anda menulis jawapan dan jawapan itu betul pasti akan diberikan markah.

      * nanti saya cuba tanyakan pada kawan2 yanng memang jadi pemeriksa kertas ye..

      Delete
  8. Replies
    1. selaras dengan subjek Sejarah sebagai subjek wajib lulus SPM jadi diperkenalkan kertas 3 ni..

      Delete
  9. Sakit jantung kejap tengok skrip jawapan ni. Apalah nasib kertas saya yang tengah ditanda sekarang. Ya ALLAH, harap-haraplah cemerlang. Amin

    Lagenda Pecut Watson Nyambek

    ReplyDelete
  10. Jawapan kena dalam bentuk karangan ke dalam bentuk point ???

    ReplyDelete
  11. soalan dia bagi 2 jer macam mana jawapan boleh sepanjang tu

    ReplyDelete
  12. Ade tak contoh jwpan bgi tingkatan 4 bab 9 tntng revolusi pertanian dan perindustrian. Sy amat memerlukannya utk trial SPM minggu depan

    ReplyDelete
  13. ada tak contoh jawapan kertas 3 sejarah bagi tajuk PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA ( bab 6 tingkatan 4)

    ReplyDelete
  14. saya masih tak faham macam mana nak buat paper 3 nie,?!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah saja untuk menjawab kertas 3. cara penulisan adalah seperti menjawab soalan kertas 2 bahagian B - bentuk esei.

      tema umum akan diberikan terlebih dulu & calon bolehlah mengumpul maklumat berkaitan dengan tema. maklumat tersebut hendaklah dalam bentuk hard copy (dokumen) & boleh dibawa masuk ke dewan peperiksaan.

      Delete
  15. sekarang tengah kumpul maklumat untuk kertas3

    ReplyDelete
  16. Soalan trial spm sej kertas 3 ada tak

    ReplyDelete
  17. boleh saya tanya, ada contoh soalan dan skema jawapan untuk bab 8 tingkatan 5. kalau ada boleh e-mailkan ke alyananatasya99@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Tahun ni spm 2016 tajuk yg sama

    ReplyDelete