31 January 2012

Makanan Semasa Dalam Pantang Bersalin

Semasa tempoh pantang bersalin, ada beberapa makanan yang tidak digalakkan untuk diambil oleh ibu. Di sini, saya ingin kongsikan maklumat tentang makanan yang boleh dimakan semasa dalam pantang :


* Nasi, bubur nasi, sphagetti, makaroni dan pasta.

* Sayur-sayuran seperti bawang (bawang besar, bawang merah dan bawang putih), halia, lengkuas, ulaman pegaga, brokoli, lobak, sawi dan serai.

* Ikan seperti ikan merah, tenggiri, haruan, jenahak, selar kuning, kerisi, kerapu, siakap, kod, bawal putih dan senangin.

* Makanan bijirin seperti oats, empingan jagung, beras merah & perang, kekacang soya (tauhu, tempe & tofu), badam, walnut, gajus, roti putih, roti wholemeal/wholegrains, roti canai, chapati, tosei, roti puri dan kari.

* Buah-buahan seperti epal merah, oren, limau, kurma, buah zaitun, buah tin, delima, aprikot dan strawberri.

* Minuman seperti susu, soya, horlicks dan milo.


Untuk mendapatkan Resepi Makanan Dalam Pantang, sila click sini.

Anda juga boleh mendapatkan buku resepi Kompilasi Hidangan Berpantang di eMall Bookstore.
  


17 comments:

  1. TQ sis..sgt berguna untuk saya y dah xlama nk menikmati hidangan ini sahaja..hhee

    ReplyDelete
  2. info menarik & berguna.. tq cik laili... :)

    ReplyDelete
  3. Hello, i read your site, this a best site from me, thanks!

    ReplyDelete
  4. Tq sis..bru sy tau mknan ape yg bleh dimkn smasa pantang..

    ReplyDelete
  5. saya nak tanya bendi boleh dimakan ke..setengah orang kata bendi tidak boleh dimakan....

    ReplyDelete
  6. rasanya bendi xleh mkn.....
    ank saya dh msuk 3org , xpnah dgar lg bendi blh mkn...
    apa pn tpulg pd adat n petua masing2 kn... yg penting ingt msa dpn badan nk pkai lma, perlu jga...

    ReplyDelete
  7. Brokoli kalau anak menyusu badan tak di galakkan...sebab boleh jadi punca colic...brussle sprout,carrot,kubis...tu semua boleh menyebabkan colic

    ReplyDelete
  8. sape kata bendi x bole? bendi la bagus n bykkan susu.. sy brsalinkan anak kembar sy, sy mkan lobak putih n sayur bendi je alhamdulillah susu jadi byk n cukup utk sy bf kan kembar sy

    ReplyDelete
  9. Salam.. Boleh ke minum air barli dalam tempoh berpantang?

    ReplyDelete
  10. salam..boleh ke minum milo ais dan aiskrim dalam tempoh berpantang?

    ReplyDelete
  11. mintak izin copy paste ye ciklaili. TQ

    ReplyDelete
  12. Terbaiklah jumpa blog ni. Mmg i makan je bendi dlm kari.
    Tp yg penting buah delima ...geram je nak makan tp x tahu bole ke idak...
    Tq for sharing

    ReplyDelete
  13. Tq for sharing..

    minta izin untuk copy paste, boleh?

    TQ.. :-)

    ReplyDelete
  14. Terbaik cik laili...perkongsian yang menarik..ramai yang xtau nak mkn apa masa dalam pantang..:)

    http://clickmoment.net

    ReplyDelete