01 July 2014

Panduan Menjawab Tugasan Kajian Kes Sejarah PT3 2014


Tugasan Sejarah PT3 telahpun diketahui oleh para pelajar dan bermula pada 1 - 18 Julai 2014 calon PT3 akan melaksanakan tugasan kajian kes. Di dalam entri ini saya kongsikan Panduan Menjawab Tugasan Sejarah PT3 2014 yang telah disediakan oleh Cikgu Razak untuk kegunaan calon dan guru-guru.

 * Click untuk membaca Panduan Menjawab Tugasan Kajian Kes Geografi PT3 2014
 
Tugasan Sejarah PT3

1. Format instrumen pelbagai : kajian kes

2. Panjang tugasan : 300 patah perkataan

3. Tempoh tugasan : 
- Diselesaikan dalam 6 waktu pengajaran dan pembelajaran
- Ditulis oleh pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dalam kelas   
- Dilakukan oleh pelajar selepas bimbingan guru

4. Pelajar tidak hadir : masih tertakluk pada tarikh penghantaran  

5. Markah dimasukkan dalam pelaporan PT3

6. Tiada proses semak semula untuk tugasan kajian kes 

Pelaksanaan


Bil
Tarikh
Huraian/ perkara/ aktiviti
Catatan
1
30/6/2014
Mendengar taklimat daripada guru

2

Membuat rujukan lanjut ke laman web kementerian Pendidikan/ LPM


3

Bertanya guru untuk mengenalpasti tugasan

4

Menentukan tajuk tugasan

5

Membuat kajian perpustakaan

6

Membuat kajian internet

7

Membuat kerangka kasar

8

Merujuk guru tentang huraian tugasan

9

Membuat draf akhir

10
15/7/2014
Menulis rencana ikut format

11
16/7/2014
Menyemak tugasan

12
17/7/2014
Menghantar laporan


Jadual kerja 

1. Objektif kajian
·         Mengenalpasti isu-isu perpaduan kaum secara umum
·         Mengenalpasti kepentingan perpaduan kaum kepada negara ini
·         Menghuraikan cabaran dan kekangan dalam usaha mengekalkan perpaduan kaum di negara ini
·         Menyenaraikan langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia 

2. Menetapkan kaedah kajian
·         Membaca akhbar tempatan
·         Merujuk buku teks atau rujukan
·         Melayari internet berkaitan dengan isu perpaduan

3. Menetapkan tajuk – perpaduan kaum di Malaysia

4. Menyediakan kerangka kasar penulisan

Draf / kerangka awal  

1. Tajuk rencana : Perpaduan Kaum di Malaysia

2. Nama penulis : Nama calon

3. Isi kandungan : bahagikan isi kandungan berdasarkan konstruk yang dikehendaki


(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum  (cadangan)

·         Dasar pecah dan perintah British
·         Sistem pendidikan zaman British
·         Pendudukan Jepun
·         Peristiwa 13 Mei
·         Isu agama dan budaya- trend terkini

(b) Kepentingan perpaduan kaum (cadangan)

·         mewujudkan masyarakat harmoni dan aman
·         memelihara kedaulatan Negara
·         mewujudkan perasaan cinta kepada Negara / patriotisme
·         meningkatkan imej Negara di mata dunia
·         membangunkan ekonomi negara
·         mengekalkan kestabilan politik
·         membina masyarakat yang saling menghormati

(c) Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum (cadangan)

·         Peristiwa 13 Mei
·         Sistem pendidikan penjajah/ sekolah vernakular
·         Penubuhan parti politik
·         Isu perkauman (bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan)
·         Dasar pendidikan kebangsaan

(d) Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum (cadangan)

·         kewujudan pelbagai aliran sekolah
·         parti politik berasaskan kaum
·         kesan dasar penjajahan british
·         Sikap individulistik dalam masyarakat
·         Penyalahgunaan media sosial – menimbulkan isu sensitif
·         Campurtangan kuasa luar

(e) Langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia (cadangan)

·         Kempen kerajaan
·         Program RIMUP
·         Gotong royong
·         Rumah terbuka
·         Sambutan perayaan
·         Program sukan
·         Slogan I Malaysia
·         Aktiviti kokurikulum

(f) Membuat rumusan (cadangan)

Pengetahuan 
·         Keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
·         Berdasarkan peristiwa sejarah lama (apa peristiwanya) kita wajar ........
·         Memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara

Iktibar
·         Bersatu padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat

Harapan (saya berharap agar.....)
·         Sentiasa mematuhi undang-undang / peraturan
·         Tidak terpengaruh dengan anasir luar
·         Menghargai jasa tokoh

 (g) Menyenaraikan sumber rujukan - buku / internet / akhbar / majalah / orang sumber
 
 Click link berikut untuk melihat draf yang disediakan oleh cikgu Razak :

47 comments:

  1. Replies
    1. selamat maju jaya buat semua pelajar 3 Harmoni

      Delete
    2. terima kasih kalau doakan

      Delete
  2. Replies
    1. selamat maju jaya buat semua pelajar 3 Bestari

      Delete
  3. Replies
    1. selamat maju jaya buat semua pelajar 3 Amanah

      Delete
  4. terima kasih kerana kongsi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama. moga entri ini dapat membantu calon PT3 untuk menjawab tugasan Sejarah

      Delete
  5. Replies
    1. selamat maju jaya buat semua pelajar 3 Dedikasi

      Delete
  6. Replies
    1. selamat maju jaya buat semua pelajar 3 Dedikasi

      Delete
  7. This Is Good Job.(y) :D :D :D :D

    ReplyDelete
  8. Thanks, from 3 Premier student

    ReplyDelete
  9. vote for 3 gampreng gumpreng !


    ReplyDelete
  10. 3.3...SMK TAMPARULI...2014

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat maju jaya buat semua calon PT3 SMK Tamparuli

      Delete
  11. Thank you Very Much

    ReplyDelete
  12. 3 RAJIN WOOO GGAPSONS

    ReplyDelete
  13. teacher, i want to know if the essay we write for pt3 sejarah must be fully related to sejarah like langkah langkah

    ReplyDelete
  14. SM La Salle! 3 Procyon :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat maju jaya buat semua calon PT3 SM La Salle

      Delete
  15. yg grafik tu kan..nk buat mcm mn??saya dah pening ni..TT_TT

    ReplyDelete
  16. Thank you whoever that posted thissss..

    ReplyDelete
  17. 3 KERUING ...BTW thanks cikgu

    ReplyDelete
  18. 3 VEGA, SM LA SALLE
    terima kasih bnyk2 ya cikgu..

    ReplyDelete
  19. Cikgu nk tnya skit,kalau sya 100% rujuk pda internet sja boleh ker? Sya risau sbb sya masih x tau nk olah mcm mana...

    ReplyDelete
  20. Cikgu untuk jawab geo dengan sejarah ni buat dalam bentuk point seperti di atas atau buat karangan panjang lebih dari 300 patah perkataan? Kalau ambik rujukan dari internet sepenuhnya boleh tidak? Dan perlu ke kita menkaikan sejarah dari buku teks dalam jawapan tersebut? Jikalau ye macam mana nak kaitkan dengan sejarah kalau soalannya tentang masyarakat seperti di atas

    ReplyDelete
  21. Cikgu saya nak tanya, kalau bahan / bukti tu perlu dihantar juga ke? Contohnya, saya dapat bahan dari buku. Perlukah saya fotostat muka surat yg berkenaan dalam buku tu? Atau saya hanya perlu menyenaraikan point2 penting tanpa perlu fotostat? Maaf, saya tak berapa faham tentang kajian sejarah ni ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yang tahun lpas punya la...

      Delete