Semakan Kemasukan Ke Tingkatan 1 Ambilan Kedua Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Tahun 2013

Terkini : Semakan Kemasukan Ke Tingkatan 1 Ambilan Kedua SBP bagi tahun 2013 telah dibuka pada 29 Januari 2013 (Selasa). Sila click link di bawah :


http://apps.moe.gov.my/sbpt1/semak_ambilan22013/


--------------------------------------------
 
Makluman buat murid tahun 6 (UPSR 2012) dan ibu bapa/penjaga yang telah membuat permohonan masuk ke Tingkatan 1 Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Tahun 2013, semakan tawaran kemasukan sudah boleh diakses melalui aplikasi online KPM mulai 16 Disember 2012 (Ahad).

Sila click gambar / link di bawah :
 


Jumlah Calon Yang Layak Diterima SBP sesi 2013

Dari jumlah permohonan sebanyak 105,357, seramai 7710 murid dipilih dan akan ditempatkan di tingkatan 1 SBP tahun 2013. Dari jumlah tersebut 3645 adalah murid perempuan dan 4065 tempat adalah disediakan untuk murid lelaki. Dasar pengambilan murid ke SBP dengan memberi keutamaan murid berasal dari sekolah pedalaman dan luar bandar. Oleh itu sebanyak 5397 iaitu 70% permohonan diterima adalah dari murid-murid berasal dari sekolah pedalaman dan luar bandar.

Calon Yang Layak Untuk Ke SBP 2013 Tingkatan 1

Murid warganegara Malaysia dan mencapai 5A dalam UPSR adalah dipertimbangkan, walaubagaimanapun seramai 2313 ( 30% ) adalah mendapatsekurangnya 3A2B diterima kerana berasal dari keluarga miskin berpendapatan dibawah Paras Garis Kemiskinan ( Kumpulan Miskin Tegar )

Pendaftaran SBP Sesi 2013

Bagi yang telah berjaya, surat dan lampiran tawaran mesti dicetak dan dibawa semasa hari pendaftaran nanti.

Rayuan Kemasukan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) 2013

Permohonan E-Rayuan boleh dibuat bermula 24 Disember 2012. 
 

Post a Comment

45 Comments

  1. good luck buat mereka yang skolah asrama...

    ReplyDelete
  2. berjaya tp kena johor..TOLONG BREHIM ALI sy org pasir mas..

    ReplyDelete
  3. Anak akak mohon SERATAS yg dekat rumah ni saja ..tapi x dapat(tak harap pun..).Tggu Rancangan Khas saja..sebab cikgu cakap peluang pelajar 5A dgn peluang pelajar 3A2B sama saja jika yg 5A tu pendapatan ibu bapa 3K dan ke atas.Sah2 x dapat even dia dpt 5A..takper boleh jaga adik kat rumah..:))

    ReplyDelete
  4. semoga berjaya, kalau tidak masih boleh buat rayuan.

    ReplyDelete
  5. memang sepatutnya untuk membantu mereka yg berpendapatan rendah dan sederhana.

    ReplyDelete
  6. Tolong sesiapa beritau biler e rayuan utk sbp tingkatan 1 2013 dibuka pukul berapa!!!Dh tgk tapi x de pun link dye!!!Sepatutnya ari nie!!!

    ReplyDelete
  7. macam mana nak buat E-Rayuan sekolah berasrama penuh 2013(UPSR)?

    ReplyDelete
  8. x berjaya walaupun dapat 5A kecewapun ade...sebagai ibu melihat reaksi anak amat mendukacitakan sebab selalu pesan belajo rajin2 dan ceburi kokurikulum pasti dapat asrama penuh...hampa walaupun koko kuat wakil kebangsaan, negeri dan daearah....janji tinggal janji.
    senarai ko utk perhatian:-
    Sukan-kebangsaan
    Akademik-pidato,bercerita,tilawah, robotik dan ureka peringkat daerah..ade yg menjadi johan.
    Peperiksaan Luar- Penyertaan peperiksaan BI, Sains Dan Math anjuran Universiti New South Wales..

    ReplyDelete
  9. ASSALAMUALAIKUM NAK TANYA, adakah e-rayuan ni perlu dihantar slps print atau ia autoproceed?
    Terima kasih atas feed back :-)

    ReplyDelete
  10. Salam .apa alamat yang patut diisi untuk antar surat

    ReplyDelete
  11. SELEPAS PRINT RAYUAN PERLU DIHANTARKE MANA?

    ReplyDelete
  12. sebenarnya tak yah hntr klw buat secara online,klw dia kata anda x hntr lag buat pkl 9.0renti blh...

    ReplyDelete
  13. agak-agak bila keputusan e-rayuan ini akan keluar, nak semak kat mana?

    ReplyDelete
  14. http://apps.moe.gov.my/sbpt1/rayuan_sbpt1_2013/

    ReplyDelete
  15. en Zulkiflee : e-rayuan sudah beroperasi pada 24.12.2012. anda boleh click link yg disediakan di bahagian atas entri ini..

    ReplyDelete
  16. bila keputusan e-rayuan tu kluar ye..

    ReplyDelete
  17. saya tak rasa untuk org miskin tu senang..tgk satu SBP di Selangor ni hantar anak- anak dia kereta yg tersusun masuk kawasan sekolah tu je dah mcm tgk keta kat showroom Naza jerr...pulak tu ..yg best ada yg area rumah tepi sekolah je pun dapat...satu sekolah rendah sampai 5-6 org dapat tempat yg sama ...mushkil tul..tp tak pe lah dah rezeki..pada yg dapat tu bersyukur lah dan jangan la cerewet nak komplen itu ini..anak aku menangis tak dapat tempat dlm 1st intake utk form 1 2013 ni..walaupun perform habis akademik dan koku..kira pada aku kalau layak duduk rumah DBKL ni kira miskin la jugak ..walaupun dalam KL..

    ReplyDelete
  18. saya rasa gitu jugak ramai yg mneyamar jadi orang miskin sbb tak de slip gaji...bila datang antar anak..menjalar dengan kereta mewah...dah tu dpt biasiswa lagi...pk2 lah klu nak menipu pun...akan dosa dan pahala

    ReplyDelete
  19. kita kakitangan kerajaan x leh nk nipu, tapi yang kerja swasta senang-senang aje. patutnya berilah keistimewaan sikit untuk anak2 kerajaan menumpang sama di sbp.

    ReplyDelete
  20. memang pun.....kata murid luar bandar diberikan keutamaan...cuma setakat bercakap je....pelaksanaan siapa yang tahu.....nak ke RK pun kena merayu...adoiya

    ReplyDelete
  21. Saya mmg setuju dengan komen serta luahan hati ibu bapa di sini..Anak saya pun cukup terpukul dengan keputusan yg dia terima..5A, aktif ko ku, ko akademik,itu bukan jaminan....Yg kaya, berkedudukan, tk de yg mustahil buat mereka..Alhamdulilah!Cuma satu yg sering sy ingatkan pd anak2, jika kita dh berusaha, dh dapat yg terbaik masih juga tk mendapat tempat di SBP/MRSM, percayalah bahawa Allah ada rencana lebih baik untuk kamu..Klu manusia nk ikut jln yg bengkok utk dapat sesuatu..terpulang!Klu kita mmg insan yg cemerlang..di mana pun kita tercampak..kita maih tetap boleh survive..Life must go on!!!

    ReplyDelete
  22. bila keputusan rayuan sbp tingkatan 1 2013 keluar?

    ReplyDelete
  23. bilo nok tubik rizak e-rayue touuu?

    ReplyDelete
  24. Yg pstinya tempat dan jumlah pelajar yg dtawarkan ke SBP tak bnyak. Tu belum cerita bab kouta.

    ReplyDelete
  25. Saya telah buat rayuan..tak tahulah macam mana mungkin tak dapat sebab anak cikgu. Maklum sajalah Pendapatan cikgu yang tinggi melebihi 7000 (campur kedua ibubapa) . Sbb itu tak boleh tu..kalau macam itu prosedur pemilihan kasihan lah anak2 yg. Kedua ibubapanya cikgu..betullah pepatah guru adalah lilin membakar diri biar anak orang lain maju...anak sendiri?

    ReplyDelete
  26. saya baru jer bertannya di talian 03-83217400 SBP ..katanya result erayuan ting 1 2013 akan diketahui pada bulan 2 selepas result MRSM keluar..yang mana list dah dapat MRSM tu tak dapat dah sbp (2nd intake ) jika ada kekosongan..

    ReplyDelete
  27. sgt sedih tak dapat... anak pun redha je ngan ape pun kepututsan rayuan. life must go on. masuk form 1 pun ade kabel/ n nak tipu2. tak paham betul. tapi takpe... anak dah nekad nak jadi best student dekat sekolah sekarang ni. insyaallah

    ReplyDelete
  28. Anonymous said...

    1.. x berjaya walaupun dapat 5A kecewapun ade...sebagai ibu melihat reaksi anak amat mendukacitakan sebab selalu pesan belajo rajin2 dan ceburi kokurikulum pasti dapat asrama penuh...hampa walaupun koko kuat wakil kebangsaan, negeri dan daearah....janji tinggal janji.
    senarai ko utk perhatian:-
    Sukan-kebangsaan
    Akademik-pidato,bercerita,tilawah, robotik dan ureka peringkat daerah..ade yg menjadi johan.
    Peperiksaan Luar- Penyertaan peperiksaan BI, Sains Dan Math anjuran Universiti New South Wales..

    2...saya tak rasa untuk org miskin tu senang..tgk satu SBP di Selangor ni hantar anak- anak dia kereta yg tersusun masuk kawasan sekolah tu je dah mcm tgk keta kat showroom Naza jerr...pulak tu ..yg best ada yg area rumah tepi sekolah je pun dapat...satu sekolah rendah sampai 5-6 org dapat tempat yg sama ...mushkil tul..tp tak pe lah dah rezeki..pada yg dapat tu bersyukur lah dan jangan la cerewet nak komplen itu ini..anak aku menangis tak dapat tempat dlm 1st intake utk form 1 2013 ni..walaupun perform habis akademik dan koku..kira pada aku kalau layak duduk rumah DBKL ni kira miskin la jugak ..walaupun dalam KL.

    3..Saya mmg setuju dengan komen serta luahan hati ibu bapa di sini..Anak saya pun cukup terpukul dengan keputusan yg dia terima..5A, aktif ko ku, ko akademik,itu bukan jaminan....Yg kaya, berkedudukan, tk de yg mustahil buat mereka..Alhamdulilah!Cuma satu yg sering sy ingatkan pd anak2, jika kita dh berusaha, dh dapat yg terbaik masih juga tk mendapat tempat di SBP/MRSM, percayalah bahawa Allah ada rencana lebih baik untuk kamu..Klu manusia nk ikut jln yg bengkok utk dapat sesuatu..terpulang!Klu kita mmg insan yg cemerlang..di mana pun kita tercampak..kita maih tetap boleh survive..Life must go on!!

    Saya sgt simpati tentang apa yang berlaku..Saya sokong apa yg diluahkan..lebih kurang senasib le kita..Bukan setakat SBP/MRSM je yg kene pakai kabel..Sekolah Agama Menengah pun kene pakai kabel..Bak kata pegawainya..kalau diaorang terima "wahyu" dari pengarah, terpaksa le diaorang terima pelajar tu..Hehe ingat kan "wahyu" tu amende..rupa2nya rekemen la..orang dlm.




    ReplyDelete
  29. Sistem kuota menjahanamkan peluang kepada murid murid miskin yg berkelayakan.kuota pengetua,kuota sekolah,kuota menteri,kuota GLC belum lagi sistem kabel dasar laut.Minta menteri pelajaran bagi komen atau tubuh siasatan diraja.

    ReplyDelete
  30. setuju dgn anonymous. Anak raja, menteri, datuk2 patutnya tidak dibenarkan masuk sbp, hantarla kat private..international school ke. Yang lain tu biarla kementerian yg agihkan, mengapa pula mak bapak yg kena mohon dan merayu- rayu?.

    ReplyDelete
  31. Sy nk tnya, rayuan ke sbp form 1 dh keluar? klau dh bila?

    ReplyDelete
  32. betul tu....nk tau juga bila result nya...

    ReplyDelete
  33. e-rayuan sudah keluar pada 24/12/2012. direct link yang saya sediakan di atas sudah tidak beroperasi lagi selepas tarikh tersebut.

    ReplyDelete
  34. E rayuan yg keluar 24/12. Keputusan e rayuan bila akan keluar?

    ReplyDelete
  35. untuk semakan rayuan kemasukan SBP / ambilan ke-2 boleh dibuat melalui link yg diberikan di dalam entri ini bermula 29.1.2013..harap maklum

    ReplyDelete
  36. dah merayu tapi tak berjaya jugak, katanya utamakan sekolah pendalaman, dah sekolah kat pendalaman pun x dpt jugak....kena merayu lagi ke agaknya..

    ReplyDelete
  37. Tahniah pd yg brjaya, tabahkan hati kuatkan semangat pd yg x brjaya. Kita hanya mrcang Allah yg mntukan. Semua itu ada hikmahnya. Teruskan usaha cuba lg jgn putus asa.

    ReplyDelete
  38. tahniah pada yang berjaya .....walaupun anak saya mendapat 5a telah ditolak ke sekolah SBP ambilan pertama dan ditolak pada erayuan dengan jawapan tak kompleks tidak berjaya sahaja tanpa sebab kita sebagai ibubapa kecewa dan termasuk anak juga yang rasa penah lelah belajar tak dihargai..tetapi kami sekeluarga rehda bukan rezeki dia ke sekolah SBP....cuma permaiananan orang dalam ni patut di pantau oleh menteri pelajaran ...bab2 kuota ni saya setuju tapi mungkin org dalaman KPM ni gak yang main perananan pasal yang memilih mereka kita faham sudah kalau anak org susah 3A 2b bole diterima nape lah yang bermerit 5A tak dapat kena lah bagi jawapan yang komplaks ....kalau nak ubah jabatan kerajaan pun perlu di ubah jangan dahulukan saudara waris walak utk ke SBP kita ni sape bukan rakyat juga ke?

    ReplyDelete
  39. Tahniah pd yg brjaya, anak saya dpt 5a dan anak pengarah saya dpt 4a1b. Anak pengarah saya dpt masuk sbp, anak saya x dapat. Pengarah saya tanya apasal anak u x dpt masuk sbp. Saya jawab, skrg KPM nk yg miskin tegar sahaja. Tertunduk malu pengarah saya bila i kata begitu. Sebab itulah sendiri yg d katakan oleh pejabat KPM. YG X baik saya dengar apabila pengarah saya terlepas cakap yg dia ada guna kabel. Saya hanya penghantar surat kat pejabat. Hati mana yg x sakit. Kesian anak2 kita yg sepatutnya dpt tapi harapan hanya tinggal harapan. Tetapi itu semua mungkin ada hikmanya.. Semoga Allah sentiasa brsama kita..amin

    ReplyDelete
  40. adik saya pun x dapat....sedih sangat...kesian adik saya, penat2x belajar jadi macam ni plak...ada kawan dia yang dapat 4A1B jer pun dapat...bila treat balik rupa2x nya pakai kabel....nak belajar kat ting.1 pun dah kena pakai kabel?kalau berterusan macam ni, lama-lama lingkup la malaysia...

    ReplyDelete
  41. hanya kepada Allah kita mengadu.

    ReplyDelete
  42. bila ting 4 2nd intake?

    ReplyDelete
  43. Balasan Allah SWT akan ada kepada yg mengambil hak org lain yg lebih layak tunggu dan lihat sahaja. Allah maha adil ini semua ujian kepada mereka yg berpangkat, berkabel, berkuasa dsb. Halalkah tempat/ hak org lain yg diambil oleh anak kita itu?

    ReplyDelete
  44. anak saya jg mengalami. aktif dlm koko serta pengawas, minta,semua x dpt. kantaq sekolah kawalan shj

    ReplyDelete