17 January 2013

Ketahui Rahsia Tulisan Anda

Percaya atau tidak, anda boleh mengetahui bagaimana sifat seseorang itu melalui tulisannya. Berikut adalah kajian yang dilakukan oleh Dato' Dr. Fadzillah Kamsah tentang Rahsia Melalui Tulisan. Jom baca..


a. Tekanan
 
i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
* Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
* Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit

b. Bentuk Tulisan

i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat

* Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)

ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp

* Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

c.  Kecondongan

i. Condong ke kanan
* Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani, pemurah

ii. Condong ke kiri
* Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka campur orang

iii. Tegak
* Sistematik, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan tengah

iv. Campur-campur
 *
Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)
  
d. Kerapatan

i. Jarang-jarang
* Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat
* Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut

e. Pada huruf J, G, Y, Z

i. Ada ekor

a) Besar, panjang dan sempurna
* Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan

b) Kecil, pendek dan tak sempurna
* Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri

f. Pada palang huruf kecil T (t)

i. Tinggi
* Tahap aspirasi tinggi

ii. Rendah
* Mudah berpuas hati, cita-cita rendah

iii. Tengah-tengah
* Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana

** Tulisan anda katogari mana?

10 comments:

  1. tak tahu jenis tulisan saya macam mna..cam dah takde pattern je..hehe

    ReplyDelete
  2. Mana eh? Tulisan maksudnya bagus tapi tak tau la dengan penulisan macam mana pulak =)

    ReplyDelete
  3. eca menulis kdg2 depends on pen juga.klu mata bulat,sah tulisan pun bulat,mata tajam tulisannya pun tajam.hahaha.

    btw,eca baru berkesempatan masukkan link blog ciklaili.com dlm bloglist eca.maaf atas kelewatan ini ye :)

    jemput dtg tgk blog dgn wajah baru ^_____^,

    ReplyDelete
  4. saya bergantung kepada keadaan, kalau nak cepat mesti senget tulisannya, kalau normal tegak2 je tulisannya

    ReplyDelete
  5. den pun tak pasti tulisan den tergolong dalam kategori yang mana satu...hehe

    ReplyDelete
  6. tulis ikut mud, kalau mud baek...cantik...lau dah malas tuh..hahahhaa cakar ayam hehe

    http://pinkbubblegumprincess.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. tulisan cantik ni ikut mood...bila nak cepat atau lama sangat menulis, confirm tulisan buruk..

    ...............................
    Bertudung Belum Tentu Tutup Aurat ??

    ReplyDelete
  8. seronok sebenarnya melihat tulisan yang cantik dan bersambung seperti sajak tulisan WSS

    Aku lebih gemar menulis cndong kekanan + bersambung

    ReplyDelete
  9. kawan kid ada yang boleh tulis terbalik.. hehehe

    ReplyDelete
  10. Selalu perhatikan tulisan orang akaun halus susah hendak baca. :-)

    ReplyDelete