06 September 2010

Amalan pada malam Lailatul Qadar


Dalam entry Lailatul Qadar lebih baik dari 1000 malam, saya ada nyatakan bahawa kita semua tidak akan tahu bilakah Lailatul Qadar akan berlaku tapi kita mestilah bersedia untuk berjumpa dengan malam yang istimewa itu. Apa yang perlu kita lakukan pada malam tersebut? Di sini saya ingin kongsikan amalan yang patut dilakukan pada malam Lailatul Qadar mulai jam 12.00 malam :


1. Sembahyang sunat wudhuk.

2. Sembahyang sunat hajat berdoa minta dipertemukan Allah dengan malam Lailatul Qadar. 
 
3. Membaca al-Quran.

4. Istighfar:


5. Zikrullah:



6. Bertasbih:






7. Selawat:



8. Sembahyang sunat tahajjud.

9. Sembahyang sunat tasbih. 

Orang yang bertemu dengan Lailatul Qadar akan terus dingin badannya kerana dihampiri oleh para malaikat (sebentar sahaja). Hendaklah segera kita membaca: 



Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa beribadat sesaat pada malam Qadar, kira-kira selama seorang penggembala memerah susu kambingnya, maka adalah lebih disukai Allah daripada berpuasa setahun penuh. Demi Allah yang telah mengutus daku dengan hak menjadi nabi, sesungguhnya membaca satu ayat dari al-Quran pada malam Qadar adalah lebih disukai Allah daripada mengkhatamkannya pada malam-malam yang lain."

Dari Aisyah r.a bahawa dia mengatakan, aku bertanya: "Ya Rasulullah, kalau aku bertepatan dengan malam Qadar, maka apakah yang patut aku baca? Jawab Rasulullah s.a.w.: Ucapkanlah:


Ertinya: "Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Yang Maha Pemaaf lagi Pemurah, yang suka memberi kemaafan, maka maafkanlah aku.


** Sumber dari SINI

0 Comment:

Post a Comment